Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, negenendertig dagen na Eerste Paasdag en tien dagen voor Eerste Pinksterdag. In veel Europese landen, waaronder Nederland, is dit een universele vrije dag. Volgens het bijbelboek Handelingen van de Apostelen 1:1-12 was dit de dag dat Jezus Christus, veertig dagen nadat hij was opgestaan uit de dood, naar de hemel ging. Hij beloofde zijn volgelingen dat de 'Heilige Geest' snel zou komen om hen te helpen en te ondersteunen. Die zou hen dan geestelijk verder leiden en hen de kracht geven om getuigen van het evangelie te zijn.
Jezus steeg op in de lucht, werd bedekt door een wolk en toen verdween hij uit het zicht. Er verschenen plotseling twee mannen in witte gewaden (engelen?) die hen vertelden dat Jezus weer zou terugkeren, op dezelfde manier waarop hij was vertrokken. Volgens de traditionele interpretatie van dit verhaal ging Jezus terug naar de hemel om te zitten aan de rechterhand van God, zijn vader. Hij regeert dus samen met God over de wereld. Maar ook wordt verteld dat Jezus aan de kant van de mens staat, en zijn zaak voor God bepleit, als een soort advocaat. Op een dag zal Jezus terugkeren om het Laatste Oordeel te vellen over de mens.
Niet de eerste Hemelvaart
Jezus was niet de eerste persoon uit de Bijbel die ten hemel voer. Henoch, een voorvader van de bekende botenbouwer Noach, zou nooit zijn gestorven maar zijn gaan 'wandelen met God'. En de profeet Elia werd volgens II Koningen 2:11 door een vurige wagen naar de hemel gebracht. De profeet Maleachi heeft gezegd dat Elia weer naar de Aarde zal terugkeren. De Joden zetten sindsdien daarom tijdens de de feestelijke 'Sederavond' een extra bord op tafel en laten de deur open, voor het geval dat Elia besluit te komen eten.
Volgens de Katholieken is ook Maria, de moeder van Jezus, na haar dood met lichaam en ziel in de hemel opgenomen. Dit wordt door hen speciaal gevierd op 15 augustus. Er staat echter niets over in de Bijbel en protestanten doen hier niets mee.
Andere betekenis
Hemelvaartsdag is daarnaast een belangrijk feest voor de Christelijke Arbeidersbeweging. In 1891 kondigde Paus Leo de Achtste op die dag een decreet uit over sociale rechtvaardigheid, genaamd 'Rerum Novarum'. Dit decreet vormde een steunbetuiging aan vakbonden, hoewel de Paus zowel socialisme als kapitalisme afkeurde, maar wel het recht op privé-bezit verdedigde. Veel mensen stonden op die dag al zingend, met blote voeten op het gras te dansen. Dit was de basis van de latere traditie van het 'dauwtrappen'. Het regenwater op het gras zou een zuiverende, genezende werking hebben. Dit is niet echt een Christelijk fenomeen, maar is terug te vinden bij paganistische of 'heidense' gebruiken rond het zogenoemde meifeest, waarmee werd gevierd dat de natuur na de winter weer tot leven kwam.Bron:David de Wilde
Reacties