Doorgaan naar hoofdcontent

Volle maan 28 juni 2018

Op 21 juni was het Midzomer: de Zon bereikte de hoogste stand waardoor we de langste dag in het jaar hadden. Voor onze voorouders, de Kelten en Germanen, was dit het midden van hun zomerseizoen, voor ons is dit het begin van het zomerseizoen. Dit punt in de jaarcyclus wordt ook wel de zonnewende genoemd, omdat daarna de dagen iedere dag iets korter worden. We hebben dus het keerpunt gehad, maar de dagen zijn nog steeds lang en het zonlicht is sterk (tussen de wolkenvelden door). In de natuur heeft de groei van veel gewassen een hoogtepunt bereikt en gaat het nu om rijpen. Bloemen staan volop in bloei en laten hun kleurenpracht zien alvorens straks met hulp van zonnekracht al hun energie te stoppen in het vormen van zaden. Wat nog niet voldoende is gegroeid, krijgt van de Zon een extra zetje. Tijdens deze volle maan kun je het licht ook op jezelf betrekken: kijk wat goed gaat en welke zaken wel wat meer in het licht mogen komen staan. Licht prikkelt het zenuwstelsel en maakt je alert en actief dus gebruik die energie om jezelf doelgericht en actief in de buitenwereld te laten zien. Het thema bij deze maan is ‘rijping’.
Om 06:54 uur staat de volle maan in Steenbok. Onder deze hemelse invloed kun je meer gericht zijn op plichten en verantwoordelijkheden, terwijl gevoelens tonen juist lastiger is. Voor de buitenwereld kan het lijken of je je emotioneel afsluit, dat je zelfs stug bent, hoewel je net als iedereen liefde en affectie nodig hebt. Deze volle maan kan pessimisme geven of ervoor zorgen dat je je stort in werk of op praktische zaken. Je krijgt veel gedaan en als je aandacht schenkt aan je gevoelens en behoeften, krijg je vast en zeker ook dat waarnaar je hart verlangt. De Zon schijnt licht op de Maan vanuit het tegenovergestelde sterrenbeeld Kreeft. Hierdoor kunnen emoties intens worden ervaren, maar blijven ze waarschijnlijk onder de oppervlakte tot het helemaal veilig voelt om ze te uiten.
De Maan en Saturnus staan direct naast elkaar. Saturnus is de heerser van Steenbok, wat dit min of meer een dubbele Steenbok-maan maakt. Ook deze invloed maakt serieuzer en dat je afstandelijker kunt overkomen in persoonlijke relaties. Als je het gevoel hebt te worden afgewezen, ga dan niet alleen zitten mokken in een donker hoekje, maar check of het wel zo bedoeld is en of je er opheldering over kunt geven of vragen. Saturnus geeft aan waarvoor het tijd is. Saturnus loopt momenteel retrograde (‘achteruit’) in Steenbok; dat geeft de mogelijkheid om geleerde lessen uit dit leven en vorige levens in de praktijk te brengen, zodat een oud karmisch stuk wordt opgelost. Door de dingen dus anders dan voorheen te doen, kun je uit een oud patroon stappen.
De Zwarte Maan staat ook in Steenbok, wat helderheid kan geven over de positie(s) die je inneemt en erkenning van jouw eigen autoriteit. Het gaat erom dat je van binnenuit respecteert wat je doet zonder afhankelijk te zijn van erkenning in de buitenwereld. Maak duidelijke kaders voor je doelen en plannen, wees integer en authentiek. Mercurius staat (in Kreeft) recht tegenover de Zwarte Maan – hierdoor besef je en kun je aangeven welke zorg of hulp anderen nodig hebben en wat jij zelf nodig hebt.
Tekst © Petra Stam

Reacties

Populaire posts van deze blog

Betekenis van de vlinder en Ooievaar volgens de engelen

Vlinders ze zijn massaal weer om me heen ze raken me zelf even aan terwijl ze langs of om me heen fladderen. Ik zie tijdens een fietstocht samen met onze hond Bo een bewoond ooievaars nest, drie jongen zie ik staan in het mooie grote nest. het lijkt me te betoveren ik kan heel dichtbij komen en zie tegen de mooie blauwe hemel de ooievaars en heel veel licht om dit nest. Ik zie de engelen en de natuurwezens dit nest beschermen. het is een heel bijzondere schouwspel het grote ronde nest op een hoge paal reikend naar de prachtige hemel het leven gegeven omringden en gekoesterd door het hoogste licht. En gevoed door het licht zegt Ischmael hij staat ineens me. Het raakt me diep zeg ik tegen Ischmael.Ook hier fladderen de witte vlinders ineens om me heen. Zelfs Bo wordt verwelkomt door de vlinders, hij ziet het niet goed meer doordat hij nog maar weinig zicht heeft met  ë ën oog het andere oog is helaas blind. Ooievaar staat voor nieuw geboort

De betekenis van witte veertjes op je pad

Kom je ze ook wel eens tegen en vaak op onverwachte momenten of plekken? mooie witte veertjes, klein groot wit of zelfs met mooie kleuren. De witte veertjes zeggen je vaak iets over de situatie waar je in zit of bevestigen iets waar je over loopt te piekeren of je hebt een vraag gesteld aan de engelen met de veer geven ze je een teken. Soms heb je geen vraag gesteld of weet je eigenlijk niet zo goed waarom je op dezelfde dag veertje tegen komt. Het eerste wat in je op komt of de persoon waar je als eerste aan denkt is vaak het teken van het veertje, een groet ze laten weten dat ze er zijn, een duw in de rug, troost enz. De veertjes kunnen je ook aanmoedigen een andere keus te overwegen of je adviseren in een bepaalde situatie. De veertjes zeggen ook vaak dat de engelen bij je zijn en dat je niet zo moet twijfelen. Grote veren zeggen vaak iets over de afstemming op indianen, sjamanen, wijsheid en rituelen. De kleuren in de veer zeggen iets over de engel. Deze specif

Boodschap van de Vlinders en de Libelle

Vlinders, ze zijn in grote getale aanwezig. Eerder schreef ik hier al over. De witte vlinder danst om mij heen. Raakt me even aan en vliegt weer weg. Als ik zit te schrijven zie ik in mijn ooghoeken een vlinder tegen het raam fladderen. Als ik op kijk lijkt het of de vlinder me begroet en fladdert dan weer weg. De vlinder tovert een glimlach op mijn gezicht. Vandaag geniet ik van de zon ik zit een , voor mij, belangrijk stuk te lezen en de vlinder komt voorbij, tikt me aan en vliegt door naar de petunia die nog altijd mooi in bloei staat. Ik begrijp wat je komt vertellen vlinder! Het is een bevestiging dat het goed is. Dan kijk ik op en zie drie prachtige libelle om de petunia vliegen. Libelle, Communicatie via dromen, alertheid, illusies doorbreken, verandering. Als een schepsel van wind staan zij voor veranderen. Als een schepsel van water vertegenwoordigen zij 'een droom'. Andere symbolische betekenis die verband houden met libelle zijn welvaart, kracht, moe